G E T F I T W I T H Y A S M I N

Mijn naam is Quincy, ik ben 23 jaar en ben inmiddels 3,5 jaar vegan. Ik krijg enorm vaak de vraag wat ik eet als vegan. Als mensen horen dat ik plantaardig eet en leef zie ik al aan ze dat ze denken dat ik leef op grassprietjes, want 'Dan kan je toch bijna niets meer eten?" En "Hoe zit het dan met proteïnen? Krijg je wel al je voedingsstoffen binnen?" Let me explain, baby.


Laat mij je eerst wat meer duidelijkheid scheppen rondom veganisme. Je hebt veganisme, dit is een leefstijl waarbij je geen dierlijke uitbuiting wilt stimuleren door bijvoorbeeld geen dierlijke producten te eten, geen dierlijke producten te gebruiken (zoals leer en verzorgingsartikelen met dierlijke producten erin en die getest zijn op dieren) en waarbij je geen dierlijke attracties zoals een dolfinarium bezoekt waar dieren worden ingezet als product. Dat valt allemaal onder uitbuiting.


Daarnaast heb je plantaardig eten. Dit is een leefstijl dat niet veel te maken heeft met veganisme, behalve de voeding. Hierbij gaat het dus alleen om plantaardig eten en hierbij staat de gezondheid van de persoon zelf centraal en niet het dierenwelzijn. Iemand die plantaardig eet kan er bijvoorbeeld wel voor kiezen om leer en bont te dragen en producten te gebruiken die worden getest op dieren.



Ikzelf val onder veganisme, omdat dit méér is dan een dieet. Ik wil simpelweg niet bijdragen aan het leed van dieren. Het gaat niet om zieligheid van dieren, het gaat dieper. Het gaat om respect voor levende wezens en om niet egocentrisch te leven, maar ecocentrisch. Hoe onze samenleving nu is, is erg egocentrisch. Wij plaatsen onszelf boven anderen en dus ook boven andere wezende levens. We denken dat deze planeet van ons is en behandelen andere levende wezens als ons eigendom en zelfs als product. Besef dat de levende wezens die wij doden en martelen voor ons voordeel dezelfde fysieke en emotionele pijn kunnen ervaren als wij. Zet een mens in de plaats van een dier in een bepaalde situatie en je zal het begrijpen.

Ik vind dat elk levend wezen hetzelfde recht heeft op leven. Je hebt de natuur die zorgt voor leven en dood (zoals leeuwen die jagen op zebra's), maar wij bevinden ons in een positie hier in deze maatschappij waarbij we een supermarkt op elke hoek van de straat hebben en we echt niet meer hoeven te overleven. Alle voedingsstoffen die we uit dierlijke producten kunnen halen, kunnen we ook uit plantaardig eten halen. En dan hoeven we ook niet al die extra hormonen en slechte vetten tot ons te nemen. ;) You get me, right?

Nu heb je waarschijnlijk een wat duidelijker perspectief, dus het wordt tijd om door te gaan naar mijn eetdagboek. Maar voordat ik het laat zien, wil ik nog even melden dat er binnen veganisme ook veel verschillende stromingen zijn. Veganisme betekent niet perse dat je 'niets meer kan eten' en dat het gezond moet zijn. Geloof me, ik heb genoeg vegan Domino pizza's, vegan Ben&Jerry's, koekjes, frietjes en chocola naar binnen gewerkt de afgelopen jaren haha. Ikzelf voel me op dit moment het beste bij super clean eten. Op dit moment eet ik graag veel groenten, fruit en zo min mogelijk bewerkt producten, inclusief gluten. Dat laatste is gewoon persoonlijk, omdat ik niet zo goed tegen gluten kan.


Deze dag is een hele goede doorsnee dag uit mijn leven, ik snoep niet zo veel en eet heel gezond. Ik voel me hierdoor zooooo veel energieker en gelukkiger. Ik heb een betere focus, ben emotioneel stabieler en voel me lichter dan wanneer ik crap zou eten. Ik heb ontdekt dat er enorm veel diepe lagen zitten in gezond eten en ik kan nog veel 'extremer' oftewel dieper gaan, maar op dit moment is deze leefstijl goed voor nu. Dit is dus wat voor mij werkt. Ik heb op veel verschillende manieren gegeten in mijn leven, waarvan heel veel ongezond zonder dat ik het doorhad. Met deze leeftstijl voel ik me beter dan ooit. Oké, let's go. Ik neem je mee in mijn dag!

Side note: ik ben zelfstandig ondernemer en werk vanaf mijn laptop. Ik werk veel vanuit huis, wat me veel vrijheid geeft om te eten wat ik wil. Aan het eind van mijn eetdagboek geef ik je nog wat tips hoe ik het eerst aanpakte toen ik nog werkte voor een ander op kantoor én in de tijd dat ik werkte voor een door to door salesbedrijf en ik vaak moest eten in de auto. Daarnaast woon ik in Valencia (Spanje), vandaar dat op de producten die ik laat zien alles in het Spaans staat, haha. Alle producten kun je gewoon in Nederland krijgen. In Nederland is het zelfs veel makkelijker om deze producten te vinden.


Ik heb overigens geen materiaal in huis om alles af te meten, maar ik heb mijn best gedaan om de hoeveelheden overal bij te zetten. Ik maak mijn eten ook altijd op gevoel, haha. In dit artikel benoem ik enkel de hoofdmaaltijden en niet mijn tussendoortjes! Anders zal het een heel lang artikel worden! :-)


Hoofdmaaltijd 1

Ik start elke dag met een smoothie, altijd gevarieerd, maar dit is mijn standaard smoothie at the moment. Wat heb je nodig voor een 700-ml vegan smoothie? 1 banaan, 15 stukjes bevroren mango, handje spinazie, 2 eetlepels chia zaad, 1 schepje plant based proteïne poeder vanillesmaak (skip ik meestal maar was nu toeval in huis), 1 theelepel chlorella poeder en havermelk, aanvullen tot je aan de 700 ml zit. Voor meer zoetigheid kun je eventueel 1 dadel toevoegen.

We eten vaak veel meer dan nodig is en dat kan o.a. omdat we te weinig drinken. Als je gedehydrateerd bent, geeft jouw lichaam een seintje dat het water nodig heeft en dat seintje wordt heel vaak verward met honger. Als je een hongerig gevoel hebt, drink dan eerst 500 ml tot 1 liter water. Meestal blijft het gevoel dan wel weg en had je gewoon sterk de behoefte aan hydratatie. Ik heb zelf nooit de behoefte voor frisdrank en chemische drankjes. Ik vind het gewoon niet meer lekker, veel te zoet (nooit verwacht dat ik dit ooit zou zeggen, aangezien ik vroeger enorm veel suiker at). Ik ben nu zo bewust dat ik weet wat alles is en ik weet hoe enorm belangrijk hydratatie is voor je lichaam, dus meestal drink ik het volgende: water, pure kokoswater en kruidenthee (gember- kurkuma thee en slaapkruiden thee).

Hoofdmaaltijd 2

Linzenpasta (leftover vorige avond). Oké jongens. Dit recept is echt GEWELDIG. Ik ontdekte het in een tijd waarin ik niet veel te besteden had en het is echt één van mijn favoriete gerechten. De combinatie van tomaten passata met hummus is INSANE. Zo veel smaak, lekker creamy en vult goed. Dit hele gerecht is absoluut budget friendly, erg gezond, supermakkelijk en snel om te maken en heel erg lekker natuurlijk. Als ik niet weet wat ik moet eten, maak ik vaak dit of zoete aardappel met groenten.


Voor 2 personen (ongeveer 15 minuten bereidingstijd). Wat heb je nodig? 100% rode linzenpasta voor 2 personen (je kunt ook gewone pasta gebruiken, maar dit is veel voedzamer en rijker aan proteïnen), volle hand champignons, een halve courgette, een puntpaprika, een tomaat, een grote augurk, vier teentjes knoflook, twee tot drie volle eetlepels naturel hummus, een pakje tomaten passata (gezeefd) en een beetje peper en zout, eventueel oregano en / of verse basilicum,

De bereidingswijze is als volgt. Kook de linzenpasta volgens de verpakking en doe een beetje zeezout in het water. Als het klaar is, is de rode kleur er af. Meestal duurt dit 7 tot 10 minuten. Snijd ondertussen de groenten en roerbak het in een koekenpan met wat olijfolie of kokosolie. Als de groenten wat glazig begint te worden, snijd dan de knoflook in stukjes en voeg dit toe met eventueel een beetje peper en zout. Na ongeveer 7 minuten op middelhoog vuur zijn de groenten zacht genoeg en doe je de tomaten passata en hummus erbij. Roer alles goed door elkaar. Als de pasta klaar is en de saus goed warm is en door elkaar is geroerd, kun je het bij elkaar voegen. Bij deze pasta vind ik het lekker om veel saus erbij te doen.

Hallooooo, hier word je toch blij van? Zo veel kleuren van verse groenten en fruit! Voor mij is dit echt een orgasme voor mijn ogen, haha! Zo'n supergezonde en gevulde koelkast motiveert me en inspireert me echt heel erg om gezond te blijven eten. Er zit helemaal NIETS ongezonds in. Het ongezondste wat er in staat is de aardbeienjam en die is niet eens van ons, maar heeft een vriendin van me laten staan. Gouden tip is om niets ongezonds in huis te halen als je er niet mee om kan gaan (like me). Als je dan écht een keer zin hebt in iets ongezonds, geniet je er ook echt van, omdat je niet ongezond gaat eten zonder na te denken. Verder hebben we natuurlijk ook een kleine voorraadkast, hierin vind je vooral knoflook, ui, verse gember en kurkuma (voor de thee), zoete aardappel, pasta, rijst en dat soort producten.

Tips om clean te eten op school / werk: preperation is key. Toen ik werkte als door to door donateurwerver voor goede doelen, moest ik vaak in de auto eten. Het is dan heel makkelijk om even iets ongezonds in de supermarkt te halen, maar het is net zo makkelijk om een paar makkelijke gerechten standaard te maken die je kunt meenemen. Ik ging vaak voor courgetti pasta (courgette gesneden in pasta vorm) met hummus en pesto, tomaatjes, wat nootjes en kruiden. Verder at ik regelmatig een broodje met hummus of vegan paté van Kips (deze is ZO lekker!). Maar zoals ik al eerder zei: ik kan niet zo goed tegen gluten, dus ik at het toen meer voor gemak redenen.

Hoofdmaaltijd 3


Sweet potato & veggies. Als je je gezond wilt voelen, is dit jouw recept. Supermakkelijk, super lekker en super gezond. Als ik niet wil nadenken over wat ik wil eten, maak ik gewoon zoete aardappel uit de oven en kijk ik welke groenten we in de koelkast hebben liggen. Beetje improviseren et voila: een goed avondmaal. Het gebruik van kruiden is key in dit soort gerechten.

Voor 2 personen (ongeveer 20 minuten bereidingstijd): twee grote zoete aardappelen, één aubergine, één courgette, 125 gram champignons, één avocado, klein handje kiemgroenten per persoon (kiemgroenten zijn enorm gezond. Het zijn niet volgroeide plantjes, maar bevatten wél de voedingsstoffen van de plant. Ik gebruikte broccoli kiemgroenten), hummus, drie teentjes knoflook, olijfolie, zout, peper, paprikapoeder en oregano

Bereidingswijze: verwarm de oven voor op 230 graden. Snijd de zoete aardappel in schijven en doe ze in een bak of pan met een flinke scheut olijfolie, een beetje zout, wat zwarte peper, wat oregano en veel paprikapoeder. Roer alles door elkaar zodat elk schijfje goed is gekruid. Doe de zoete aardappel op een bakplaat en schuif in de oven voor 17 tot 20 minuten. Snijd de aubergine in plakjes (niet te dik) en bak ze 5 tot 10 minuten in een koekenpan met wat peper, zout en 2 teentjes knoflook, fijngesneden. Bak tot beide kanten lichtbruin zijn en draai ze op tijd om. Snijd de champignons en courgette en voeg toe aan de aubergine als het bijna klaar is of roerbakbak ze in een ander pannetje met peper, zout en wat oregano. Snijd een avocado en leg deze alvast op je bord. Als de zoete aardappelschijven en de roerbakgroenten klaar zijn, doe je alles op je bord met een volle eetlepel hummus en een klein handje kiemgroenten. Eet smakelijk!



Voor meer vragen over mijn leefstijl kun je me altijd een berichtje sturen op Instagram: @quincyvogelsangs

Wil je meer weten over een werkelijk gezonde leefstijl? In mijn E-book 'Leider van Geluk' heb ik er enorm veel pagina's aan besteed. Meer informatie over dit E-book vind je op mijn Instagram.

Wil je je meer verdiepen in veganisme? Bekijk dan eens de volgende documentaires:

- The Gamechangers (op Netflix) - plantaardig eten en prestaties / gezondheid

- Forks over Knives (op Netflix) - plantaardig eten en gezondheid

- What the Health (op Netflix) - plantaardig eten en gezondheid

- Cowspiracy (op Netflix) - veganisme en milieuaspecten

- Dominion 2018 (gratis op YouTube) - veganisme en de waarheid / ethische aspecten (intense docu, laat de realiteit zien van vandaag de dag)

- Earthlings (gratis op YouTube) - veganisme en de waarheid / etische aspecten. Deze is iets ouder dan Dominion, komt op hetzelfde neer.