G E T F I T W I T H Y A S M I N




Vertel in het kort iets over jezelf en wat je doet in het dagelijks leven? Mijn naam is Jip Isabel de Jongh ik ben 26 jaar en ben hormooncoach en female health blogger.


Wat voor invloed heeft volgens jou een ‘gezonde mindset’ op je voeding en sportprestaties?

Een hele grote invloed.. ik heb zelf ervaren wat het gebeurt als je mindset en denken je tot het uiterste drijven en je de ongezonde kant op duwen. Je kunt gemotiveerd zijn omdat je graag voor jezelf zorgt en gezond oud wilt worden, maar je kunt ook gemotiveerd zijn omdat je craved naar controle in je leven en dit kunt vinden in het sporten, het eten en je uiterlijk. Dit laatste was bij mij het geval. Vervolgens de strijd aan gaan met belemmerende gedachten en eetproblemen is onwijs moeilijk en zwaar, maar het weegt niet op tegen de rust die een gezonde mindset me uiteindelijk heeft gebracht.

Hoe doorbreek jij standaard gewoontes op basis van voeding en eventueel sport?

Als ik iets écht heel graag wil veranderen of een gewoonte wil toevoegen, probeer ik dit -als het kán- in mijn ochtend of avond routine te plannen. Ik maak dan vaak een kalendertje waarop ik 21 dagen kan afvinken en probeer iets dan 21 dagen achterelkaar te doen. Voorbeeld: Ik douch nu (bijna) elke ochtend koud af. Dit heb ik eerst 21 dagen achter elkaar gedaan. Ik dwong mezelf dus wel om elke ochtend te douchen. Nu douch ik niet áltijd ’s ochtends, maar als ik in de ochtend douch is het wel een gewoonte om te eindigen met koud water. (niet als ik ’s avonds douch trouwens, want dan werkt het minder gezondheid bevorderend)

Qua voeding en sport werk ik hetzelfde. Heb altijd een kalender die ik kan afvinken. Maar wat ik bij dit soort veranderingen wel belangrijk vindt is dat ik eerst écht uitzoek ‘waarom’ ik het wil veranderen en dit ook opschrijf. Op momenten dat ik het dan moeilijk heb, kan ik terug naar mijn ‘why’ en vind ik het makkelijker om gemotiveerd te blijven.

Wat is jouw favoriete workout en hoe vaak voer je deze uit?

Mijn favoriete workout is dansen. Ik heb dit van mijn 7e tot mijn 23e gedaan, ik gaf 4 dagen per week dansles en op de vrijdag trainde ik zelf met mijn dansteam. Afgelopen jaren heb ik sporadisch nog wel eens wat weken achter elkaar danslessen gevolgd, maar afgelopen 1,5 jaar heb ik er eigenlijk weinig mee gedaan. Toevallig ben ik afgelopen week weer naar een lesje gegaan en heb meteen de volgende alweer gepland. Ik wil dit echt weer 2 x per week gaan doen. Verder doe ik ongeveer 2 keer per week krachttraining en af en toe yoga.

Wat is jouw favoriete gezonde maaltijd?

Zoete aardappel bootjes uit de oven met geroosterde kikkererwten, humus, cherry tomaatjes, ui en peterselie, the best!

Waar kunnen wij jou in de nacht voor wakker maken? Cheatmeal?

Ik noem het trouwens liever een treatmeal! Werkt wat positiever op mijn brein en zorgt dat ik me niet schuldig voel erna. Maar mijn favoriete treat is toch wel de tiramisu van het restaurantje San Tomasso in Valencia.. zo’n heerlijke tiramisu kun je hier in Nederland niet vinden!. Het is dus niets iets wat ik elke week kan eten, maar als je deze komt brengen mag je me zeker wakker maken!

Wat betekent de term ‘fitgirl’ voor jou?

Een paar jaar terugging ik lekker op deze term en voelde ik me echt een fitgirl omdat ik super strak en afgetraind was. Ondertussen na het overwinnen van mijn eetproblemen, het werken aan mijn mindset en het veranderen van mijn leven is de term iets heel anders voor me gaan betekenen. In eerste instantie kreeg ik een beetje aversie voor de term, maar ik ben de term uiteindelijk weer gaan omarmen. Fitgirl betekent voor mij nu: iemand die haar best doet voor zichzelf te zorgen dmv sporten en gezond eten en ook mentale fitheid/gezondheid op nummer 1 zet.

Voor iedereen zal het iets anders betekenen, want ‘fit’ heeft voor iedereen weer een andere definitie. Ik ben in ieder geval blij dat mindset en mentale gezondheid tegenwoordig veel vaker meegenomen worden als graadmeter voor gezondheid.

Wat is jouw Gouden tip om je doelen zo goed mogelijk voor ogen te houden?

Eigenlijk de tip die ik al eerder gaf hierboven. Om je doelen voor ogen te houden is het zo ontzettend belangrijk je uitzoekt/opschrijft ‘waarom’ je iets wil. Op momenten dat je het dan moeilijk hebt, kun je terug naar de ‘why’ en is het gewoon makkelijker om gemotiveerd te blijven.

Wat is jouw morning routine om rustig jouw dag te starten?

Ik heb een hele lange tijd een hele steady ochtend routine gehad. Nu door drukte en wisselende werkdagen is hij iets wat minder steady. Maar over het algemeen begin ik de ochtend met een glas water en een 10 minuten meditatie. Daarna duik ik onder de douche, douche ik koud af en kleed ik me om. Om vervolgens naar werk te gaan (en nee, ik ontbijt inderdaad niet, ik doe aan intermittent fasting )





Uiteraard op mijn Instagram @jipisabel & @dekrachtigevrouw en www.dekrachtigevrouw.com