G E T F I T W I T H Y A S M I N

MARISKA 'TOEN IK BEGON MET AFVALLEN WOOG IK 170 KILO

Vertel in het kort iets over jezelf en wat je doet in het dagelijks leven?

Mijn naam is Mariska Otto ben 23 jaar en woon in Steenbergen met m’n hondje en vogel. Ik werk op een vakantiepark als shiftleader in de horeca, de meest onlogische tijden zijn dus doodnormaal geworden. Daarnaast probeer ik 3 keer per week te sporten bij Basic Fit, heb ik een bokszak in de schuur hangen die ik zo vaak mogelijk gebruik. Ook ga ik graag op pad met mijn camera en doe vaak leuke dingen met vrienden of familie, wanneer er tijd over is maak ik me schuldig aan een Netflix verslaving. Al met al nooit een leeg plekje in mijn agenda.


Hoeveel kilo was je toen je begon met afvallen? Hoeveel ben je afgevallen en in wat voor tijd?

Toen ik begon met afvallen woog ik 170 kilo (Dit heb ik nog nooit tegen iemand uitgesproken!) Ik was al een poosje bezig met gezond doen omdat ik aan de zware kant was. Echter kwam ik in een depressie terecht en kwam juist super veel aan.. Juli 2018 ging ik op mezelf wonen en besloot dat dingen ECHT moesten veranderen. Sinds dien ben ik ‘Strenger’ gaan sporten en op mijn voeding gaan letten, met resultaat want ik ben ondertussen al ruim 45 kilo afgevallen!

Wat betekent de term ‘fitgirl’ voor jou?

Fitgirl zijn betekend voor mij dat je je goed voelt en dat je bewuste keuzen maakt. Dat je goed voor jezelf bent gezond eet en jezelf mentaal niet uitput, maar luistert naar wat je lichaam nodig heeft. Ik zeg dus niet dat je alleen maar ‘gezond’ mag eten of een dieet moet volgen. Ook een fitgirl kan gewoon chocola eten, of wijntjes drinken. En soms is een trainging skippen juist wat nodig is om de volgende extra te kunnen knallen. Alleen hoe gezonder je leeft, hoe minder behoefte je aan cheaten of bankhangen je krijgt.

Wat is jouw favoriete workout?

Ik doe het liefste fullbody workouts! Vind niet alle spiergroepen even fijn om te trainen, waardoor de afwisseling juist fijn is! Daarnaast vind ik het ideaal dat wanneer je een training mist, je niet heel je schema in de war schopt.

Wat voor tip zou je mensen meegeven die niet naar de sportschool durven?

Probeer eens met iemand mee te gaan of neem een proefles, bij veel sportscholen heb je de mogelijkheid de 1e keer met iemand samen te lopen. Die persoon kan je uitleggen wat je waar kan vinden, zodat je niet helemaal blind ergens naar binnen moet. Daarnaast heb je een aanspreekpunt en zal je al snel merken dat al die mensen die aan het sporten zijn, helemaal niet zo gemeen of arrogant zijn als jij denkt.

Vind je zelfs dat nog eng? Probeer dan een groepsles. Vaak zijn elke week dezelfde mensen aanwezig en leer je elkaar wat beter kennen, ook leer je de instructeurs die in de sportschool werken kennen. Als dat bevalt is de stap naar de fitnessruimte een stuk kleiner, en kan je misschien wel met iemand uit de groepsles mee!

Wat doe je als je geen motivatie hebt om te sporten?

Dat verschilt heel erg! Vaak trek ik gewoon mn sportkleren aan en ga, als ik er dan bent voelt het toch weel goed! Als ik mezelf echt niet vooruit krijg app ik een van m’n vrienden die echt super consequent zijn, zij weten me vaak te overtuigen om toch te gaan. En zo heel soms ga ik gewoon niet, dan mis ik niet alleen motivatie maar ben ik ook extreem moe, of niet echt fit en kruip ik vroeg in bed. Doet wonderen voor de volgende dag!


Wat is voor jou een ‘grote irritatie punt’ tijdens het sporten?

Sowieso wachten.. Als ik bezig ben wil ik graag doorgaan! Soms heb je dan mensen die denken dat de gym van hun is, die 3 of 4 apparaten tegelijk in beslag nemen als het al super druk is.

Hoe was het voor jou om, om te schakelen qua voeding en sport?

Sporten heb ik altijd al gedaan, maar vaak ging ik wanneer ik wilde, en deed waar ik zin in had. Om dan ineens echt naar een doel te werken en een schema te volgen was best wennen. Ik kan bijvoorbeeld nog steeds m’n schema’s of gebruikte gewichten niet onthouden.. Gelukkig hebben we daar telefoons voor

Voeding was en is nog steeds wel een hele schakeling. Ik ben een echte snoepkont, net als de rest van de familie. Toen ik op mezelf ging wonen heb ik mezelf echt niet gelijk het snoepen verboden, maar ben gaan kijken naar gezondere dingen. Het schilt al enorm als je ipv een schaal chips, een schaal snacktomaatjes leeg eet! Daarnaast ben ik mijn kcal. gaan bijhouden, niks anders eten gewoon kijken wat je binnenkrijgt op een dag. Toen ik een inzicht had ben ik nog meer kleine dingen gaan veranderen. Als ik nu, na 1,5 jaar al die kleine dingen zou opsommen is het echt een mega verandering! Ik heb echt nog dagen dat ik het even niet zie, dan eet ik waar ik zin in heb, en let even niet op de hoeveelheid. Maar eind van de dag verlang ik dan wel naar het ritme en gezondere eten. Ofwel; Met veel kleine veranderingen, af en toe een cheaten en vooral consequent zijn kom je heel ver!


Ben je geïnspireerd geraakt door het verhaal van Mariksa? Haar Instagram is mariska_x_